Friday 16 January 2009

PARIS?

Assalamualaikum,

bonjour vous tout! comment a-t-vous été ? me manquez-vous? je sais que vous me manquez!

matilahhhh. baruk sehari d france boleh speaking french occcaaayy. aku tok bok balit france koh, yahhhh ko ada bok balit france?? dah ku gi france aku rasa aku urg france koh, i am so like the french people. hik hik. klah tok ku nak cita sikit2 la, pengalaman ku di france, kitak org mampu majine jak lah hoh. well sungguh pun 2 hari, semalam sajorkk, aku tetap maok juak loba, aku sik uli!

aku pegi france actually ada meeting, bersama kompeni yg sponsor projek phd ku tuk, bersama ngan mak hayam sofia, bapak hayam besar bob, n duak org bapak menakan hayam, glenn n eddie. actuall nak, meeting tok aku sik dtg pun sikpa, bukannya ku contribute papa, pose2 vogue, angguk2 ala paham, tp sebenarnya nan ado. tp sikpa, meeting ya sik penting, yg penting aku d france ok! paid trip gik ya hik hik.

mek org pegi sik make belon, make bintang eropah! eurostar ok! keretapi nak dbah laut ya ehh. yahhh. aku tek mula2 ingat tek nampak lah dak dolfin, ikan paus, ikan lumek segala nak. sikda papa pun. kecewa aku. tang nampak gelap jak. heh. any way kejap jak dr london ke france, sejam sengah jak.

sampe2 aku terpana gik! aii mak, anak mak dah sampe france aihh!! di hati kecil ku "this is where i belong" larikkkk. toklah first aku keluar UK, first time sampe "europe". kenak ku madah gia, sbb ada kedak urg sik recognised UK ya europe, UK ya lain katanya, n even urg UK pun madah cdak bukan europe juak. mdah cdak tek Britain jak. ndak la ku tauk. benua indon jak kau. malas ku nak mikir. yang penting aku sampe france ok!

mena lah urg madah, cdak france tok nang sik mok kakar omputeh, nang maok kakar french jak. aku tek nak masok taxi.

abang teksi perancis: bonjour monsieur, est-ce que je peux prendre votre sac ? (hello sir, may i take your bag?)

oon: lancome? louise vuitton?

abang teksi perancis: pardon, qu'avez-vous dit ? (pardon, what did you say?)

oon: ooo chanel, dior, moulin rouge.

abang teksi perancis: ce qui ? (what?)

oon: duehhh ko tok, aku tauk lah muka ku ada iras2 zidane, tp aku tetap miak kampong no 3 ok! ne lah ku paham tutor ko tok oo, mbak kakar omputeh ko sik pande, kakar melaya gik la, kelak seteng mok ko!

abang teksi perancis: aiiii ak pan berkelak seteng kohh. jang ko sik tah, semu or di sit pan berkelak setengggg kohh!!!

oon: aiihh heb!!!

nasibla mak hayam sofia terer speaking french, selamat juak mek urg. cdak french tok nang sik maok lalu kakar omputeh, cdak nya rasa sepatut kita yg kakar french, yalah ku heran kohh. tp bagus juakla nya mendaulat bhsa  nya gia. tp ku perasan sigek cdak brit tok sik berapa suka gilak ngan french, n sidak french sik berapa suka gilak ngan brit. sorang nganok sorang jak. ehh mana2 lah.

sungguh pun aku sik jaoh juak jalan n kejap juak d france tok, aku dpt nagga ng benar lah benda2 nak vogue2 segala berasal dr france, urg nya, mostly vogue der vass, pande berpesen, sik kedak cdak brit, snobby sikit. maybe urg mostly madah dak french tok arrogant, maybe benar juak, sbb dr semu muka daknya nampak lawa, aku merati mostly idong cdak tinggi, muka tajam, sharp feature. aku rasa aku dpt distinguish muka cdak french dr brit. n sigek gik mata daknya ala2 kuyu seksi gtu, byk ku merati gia. n daknya jarang yg berisik, mostly slim n slender.

anyway tok la gamba2 d france. actullly nak, aku sik ngambik pun gamba2 tok, ambik dr tenet sajorkk. camera lupak indah, kejiii, sikpalahh. camtok lah rupa gaya france dengg.

vieux-lille lille-1lillelille-grand-place

tapi nak, ney eiffel tower?? Arc de Triomphe?? LV Champs-Élysées?? mmmm sebenarnya nak, aku bukan meeting kat PARIS pun, huhuhu. last minute bok ku tauk, meeting ku tek kat Lille. bandar no 4 kat france tok huhu. sabot sekalss. dah 2 kali dah jodoh ku sik sampe ngan PARIS. tp sikpa, some day, one day, another day, bak kata kak Gwyneth:

PARIS, First Class, International.

Wassalam

Oon Vuitton (larikkkkk)

 

19 comments:

f.i.e.z.a said...

harusss oon vuitton!x la lamak mok g paris dari london hoo...best na eh.ingin tok jang.hahha..

f.loren said...

grrrgrr. loba loba.. (jeles duhal)

x said...

Ooohhh bes eh! Katok ngebuk tiket gi sia eh!

Ani Inherown said...

Lille pun lille laa...janji sampey nak? hehe gorgeous la building arch nya.. i wish i was there. (tafakor lam ati*)

MakModen said...

ahaha! kita patut mendaulatkan bahasa srawak gya juak eh.. even mun org kakar melays ngen kita.. polah2 jak sik paham bleh sik? ahahaa! tapi kita sekda kamus..

Rudy Iskandar said...

haha..mati2 ku kat pariss....duhal kat lille.xpa..janji dah ninjak bumi perancis..

Kakmim said...

cheh.. ne ndak encarik ne gambar rah eiffel tower... tp xpa lah... lak b4 ktk balit mesia mst ktk akn sampei ke sia juak... mestii... mek tauk... rami urg gia bah... mun dh sampei lak boh lupak nk balit kch... kahkahkah

anonymous said...

deng iphone ktk sikda camera ka?? pelik na juak...mun dah camera lupak, pake la hp. unless ktk tek sebenarnya sik pegi france, dok rumah jak di reading..hahaha

MAMI_FARIS..... said...

alu mbak jakuk france maka gak 2 ari sia.. malasku... gne ktk pande lupak mbak camera? maka nk pegi france...sik patut... sik patut...

pinkbutton said...

jealous kmk!!!!!

pinkbutton said...

jealous kmk!!!!!

aOne said...

harus ko beli souvenir utk kmk org oon.. sbb ko dh polah mek org jeles.. ekeke

juan affandi said...

wah...wah.. oon... dah sampei france... next destination paris lah nak??? hahaha...dah tauk selok belok tek... harus vuitton di engkah tepi nama... hahaha... paksa ala2 sombong ktk tok... where u belong katanya... hahaha... sik sesejok di reading kah???

Anonymous said...

"..semu muka daknya nampak lawa, aku merati mostly idong cdak tinggi, muka tajam, sharp feature. aku rasa aku dpt distinguish muka cdak french dr brit. n sigek gik mata daknya ala2 kuyu seksi gtu, byk ku merati gia. n daknya jarang yg berisik, mostly slim n slender.."

aku kah rol?? chem ni tukk??..

Khairul Onggon said...

nang loba ko tok onn eh... kejii.. kejii.. jeles kmkurg sitok... sik al.. kelak ku ke Paris Clubbing di Bukit Bintang kekekekek...

oon said...

dear fieza,

harussss hehe

dear farah,

jeles, jgn sik jeles.

dear zatil,

yahh mek nunggu tok!

dear digby,

yalahh, ng kacak idup2 koh, sikpalah klkada rejeki dtg sitok!

dear mak moden,

ng benar, tp kmk nang ngan or melay pun kakar swak, lucu bunyi ku kakr melay koh hehe.

dear rudy,

balik d kampung halaman ok!

dear mira,

yalhhh motif kmk nyambong d UK tok nang nak pegi PARIS! harusss

dear asma,

deng, padah jak ko jeles hahaha

dear mami,

ada embak actually, lupak lam beg, malasku juakk

dear pink,

hehehe jeles jaklaaaa

dear aone,

aokla klk ku beli souvenir, key chain paris, made in china, hehehehe

dear aone,

bonjour2, merci2 hahaha

dear sikmokkalah,

aoklahhhhh malaskuuuu

dear onggon,

ish ish sik boleh alu perus sikpat pegi PARIS, alu gi clubbing nak hehe

Anonymous said...

mok nunggu mekrang datang juak..baruk ko dpt gi paris menar2..ngegeh2 bgambar kat ayfel tawer segala..nakkk..

Tia said...

patut sik nampak eifel tower.... he he he he

bunga said...

hahaha..ya barukk..tertipu eyhhh..mati2 ingat dah sampei paris tekk..lam ati kamek "smpei juak oon ke paris"..cek2...cisss...tertipuuuuuuuuuuu..hahahahahhaa...