Friday 9 September 2011

a moment like this…

Assalamualaikum,

yahhh lamakkkkk dah ku sik bersusei ngan kitak urang oooo.

dah 10 ari raya bok kuar posat nak oooo. so ku nak mintak maap lah zahir batin, semua kitak urang, adik kakak, rakan taulan, mun adalah terkasar bahasa, teranok kah, sama2 lah kita ooo.

on a different note, Alhamdulillah. aku dah pass viva! means aku dah pass my PhD! means aku dah ada Dr! yahhhhh sori aku tok bunyi loba

actually aku bok pass ari selasa ya tek tek, kan main sakit perutku koh, neves tuhan jak tauk, nuggu dlam bilit meeting ya nuggu examiner datang. sik pernah aku rasa selamak ya.

kakya nya datang, alhamdulillah, nagga rupanya, bait juak, mesra, friendly, ada tiga orang panel viva ku ya tek, sorang english, chairperson, sorang italian, internal examiner, sorang welsh, external examiner

ok, n then setatlah, aku present dolok kerja aku. dlm 20 min gia. alhamdulillah, lancar juak la aku present.

ok kakya, setat lah sesi viva, setat la nya interrogate aku.

alu nya mukak thesis. ya ampunnnn, banyaknya flaggg, banyaknya tanda, sigek2 nya mukak, alhamdulillah, dapt ajuak ku jawab, ada juakla ku sikpat jawab, ku padah jakla honestly aku sik taukkkk. neves juak masaya takut nya ambik kira tok kah.

sesi berlangsong almost 3 jam, tapi sik berasa lah, leka ko neves gik. cepat jak. dah abis tek nak, sidak nyuruh aku keluar. sidak nak discuss sama ada aku dapat sik PhD….

tunggu lah aku diluar. rasa nak mampus aku nuggu, rasa nak berak lam loar pun ada. matilahh.

kakya, chairperson nuggah

Chairperson: Mr. Shahrul, you may come in now.

External examiner: Mr. Shahrul, after reading your thesis, and after seeing your performance on you viva, we would like to award you a PhD. you can call yourself a Dr now! (terus nya shaking my hand)

Oon: (terus nait atas meja) kini gemilang iteewwww semakin hampir ku genggamm, gemilang suara keyakinan kian dalammmmm.

oops sori terlebih sudahh.

sikpat ku nak gambar perasaan ku masa ya, rasa cam aku boleh terbang. serta aku keluar dari bilit meeting, serta merta dapat tepukan gemuruh. member2 lab semua berdiri, standing ovation. rasa cam nerimak academy award aihhh. bena tokkkkk.

terus mak hayam n bapak hayam aku sik mena2 terus melok aku…..

mak hayam: i am really proud of you… I am…

bapak hayam: shahrul, we have really high expectation of you. and we know you deserve this. you totally do…

piluk, gembira, terharu…. cam2 jak perasaan aku

terus telepon cik anah. yahhh nerais besar panjang cik anah lokkkk.

so yalah tek. perjalanan PhD aku dah sampei ke penghujungnya, Alhamdulillalh with a happy ending. berkat doa cik sar, cik anah, adik, mosen, sanak saudara, rakan taulan, n semua2 lah. maksehhhh oiiii. semua susah payah masa molah phd, kenak anok, kenak teriak, exp sik jadi, tdo di lab, semua sikda papa dah, sik ku lalek, memang berbaloiii.

sik sangka aku dapat ngabis tok dalam masa sik sampe 3 tahun setengah, n sampe juak hajat aku, dapat PhD before umor 30. Alhamdulillahhhhh.

mmm so what’s next?? bring it on!

Wassalam.

26 comments:

cafiena said...

congratulation..

and

celebration..

dan

selamat hari raya

Dr!

jeans lusuh said...

congrats oon !
reading ur blog, ur journey molah kmk mok ambek phd juak huhuhuhh...

target sebelum 40-an la ngeee

ZJ said...

tahniaahhh sekali lagik. dah ucap kat fb mk gk ucap ctok. hhehehe

ZiraZaini said...

congratulations, dr.
leh jd idol tok :)

Tia said...

Congrats Doc!!

f.i.e.z.a said...

congrats dr oon! :)

azzah said...

congrates bro! totally kmk amik ktk sbg inspiration dlm academic mek..mok smpey phd juak!:)

AmirFX said...

Tahniah! Aku dah meijin ko tek nang terlompat2 atas meja... haha.. Nway, Tahniah gik sekali...

Anonymous said...

tahniah Oon! mesti susah nak ambik phD. Mekk mok jd kdak ktk eh. Now! nikah gikkkkkk XD

Anonymous said...

tahniah Oon! mesti susah nak ambik phD. Mekk mok jd kdak ktk eh. Now! nikah gikkkkkk XD

[tErOmPaH bIrU] said...

wahhh.. berbunga-bunga indah rasa kmk empun maca kisah ktk tok kooo hehe..
tompang happy lah saya atas kejayaan ktk ya :))
tahniah Dr Oon.. nang berbaloi-baloi lah belajar jauh2 gia then balit dengan kejayaan :D
setuju ngan Anon atas ya.. bah! pa tunggu gik.. boleh lah planning nikah gik pas tok.. ngeh! ngeh! ;P

step.on.top said...

congrats!! yah, aku pun tersenyum terbelak smpe telinga jak smbil baca! asa dirik plak nok dpt title Dr! tahniah!!!! boh nginsa gk kak tok! =P p/s : nescaya anda bakal rindu dgn perasaan benci lagi fedap thdp mak hayam itewww~

n i e z a said...

Congrats Bang Oon! :)

Anonymous said...

congratulation brother!


may Allah always bless u dunia n akhhirat.

mangsibersamajabatanku said...

TAHNIAH DR.ONNN!
UDAH BLEH BERKHIDMAT D SARAWAKK>>>

Asphyxia said...

Tahniah oiii Doktor Oon!! Sik sia2 perjuangan ko lamak tok. Chaiyok chaiyok!!!

Nur68 said...

Congrats Dr. Oon & Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Anonymous said...

Tahniah Dr..!
Baca blog tok jak 3 tahun yg lalu, kali pertama komen...leleh air mata, happy untuk kitak...

Anonymous said...

congrats oon..wah dah jd dr eh..(ngalah dr fazley ka?matilaa!!)bah,nikah gik..kmk ready nak dipinang kitak!hahahahahahha...

oon said...

dear cafiena,

makseh oiiii. celebrate apa jak sorang2 sitok huhu

dear jeans,

thanx! berusaha k. I kow you can do it, mun oon boleh, kitak pun op kos boleh!

dear tina,

makseh oiiii, sikpa kita kacc bolehh jak wish hari2 hehe

dear zira,

makseh, yahh idol katanya (terus nait stage berlagu gemilang)

dear tia,

makseh tia!!!

dear fieza,

makseh oooo. malu eh d tunggah Dr.

dear ajjah,

aok. teruskan perjuangan, kmk haraop kitak pun sampe phd juak. sak byk kit urg swak ada title dr hehe

dear amir,

makseh, bukan setakat melompat, ngentak2 meja gik ya!

dear anon,

maskeh! carik bini ya gik susah dr molah phd koh

dear terompah,

maskehhhh. ihlas dr hati kmk.makseh nyokong kmk dari belakang. sukorrr.

makseh juak merik kad raya!!! Insyaallah mun da rejeki kmk balit btu klk kitak jumpa k!

dear step,

aok mena kata dirik, rindu indah perasaan kenak anok gugok2 aik mata duyong

dear niza,

maksehhh. support kmk selamak tok!

dear anon,

tahnx my sis! god bless u juak. ku mok anak buah! kmk dah da aim baju dress dior ku nak berik ngannya haha

dear chenal,

aokksss, sik sabar mok berbakti ngan negeri swak!

dear asphixia,

aoklahhhh. maksehhh oiiii. sik sia2 ku na'alah ngansa!

dear nur,

makseh kak!! all the best to kitak juak! selamat raya!

dear anon,

makseh oiii. kmk bukan setakat leleh aik mata, leleh ingus juak. haih ceriddd

dear anon,

perlukah fazley?? dr kah dia?? haih vongkak hahaha. yah pose2 jak kitak sia, klk mek dtg minang!

Globalized Dayung said...

Tahniah Oon...aku belum gi! Ada 2 taun gi...harap ku dapad Dr jua dalam masa kurang 2 taun...

Anonymous said...

Tahniah Dr. OOn. tersampe juak hajat ko...X pat ku berguro lebihan agik macam dolok...:) Dr Shahrul..

Azras

Faizal n Fashitah said...

Congrats Dr.Oon! lamak ku sik ngabas sitok eh ehek. Lak ko balit kch lak paksa la ku seranto2 nunggah ko `Doc' jak hoh hehehe..

oon said...

dear den,

thanx! sikpa, sik lamak gik kau!

dear awang,

Alahmdulillah, makseh. guro jak lebihan aku sik kisah. ttp juak diva ok

dear faizal,

makseh oi! haha sik perlu lah seranto-ranto nuggah ku dr, inggarina kuuu haha

Anonymous said...

congrats doc. Onn!!!we may xknow each other yet i really enjoy reading ur blog bro..mun gbtu kmk blnja ktk mnum kt sb mama cafe..;-)harrus doc skali skala gmnu kt tmpt mur2 je..hehehe i'll be dere..we can b acquaintance!!peace...:-)

Anonymous said...

Tahniah Dr Oon, sepanjang mek maca blog kita nang happy jak2..Balit ktak ke KCH tok , join ktak sekejap dekat Cats Fm, join Kak Lehot...nang antap ktak duak..Btw, i am happy for you, kegigihan kitak menjadi inspirasi org lain..moga bila balit klak ktak boleh membimbing anak2 bangsa kita...CONGRATS Dr...